N.O problem makan di restoran ketika berD.I.E.T



Anda mungkin sedang memulakan diet, tapi ini bukan bereti anda tidak boleh menikmati hidangan 'luar' bersama yang tersayang dan kawan-kawan. Yang paling penting sekali anda perlu bijak mengendalikan diri, agar progrm diet anda tidak terganggu. Caranya mudah , Ikuti Tips di bawah ini :


:: P.I.L.I.H.L.A.H makanan dari jenis sayur-sayuran atau ikan laut yang diolah dengan cara dikukus atau direbus. Hindari daging berlemak dan makanan yang digoreng dengan minyak atau mentega.


::J.A.N.G.A.N segan untuk bertanya jenis-jenis menu yang tidak mengandungi banyak lemak dan sedikit kandungan kalorinya ketika membuat pesanan makanan.

::J.I.K.A perlu mintalah pada pelayan agar menu utama disajikan dalam jumlah yang sedikit, dikurangkan jumlahnya atau separuh sahaja.

::P.E.N.C.U.C.I mulut berbentuk aneka jenis buah.buahan segar yang telah siap dipotong . Elakkan mengambil manisan yang manis.



:: P.I.L.I.H salad berbahan sayuran dan buah segar tanpa 'topping seafod' atau daging dengan 'dressing' minyuak zaitun (french dressing)

:: K.A.L.A.U boleh, berbahagilah makanan dengan rakan-rakan anda.

::S.E.B.E.L.U.M makan, sebaiknya anda minum segelas air putih dan makan sepotong buah-buahan segar.

:: J.A.U.H.I minuman beralkohol, minuman bersoda, teh manis atau kopi sebelum makan.

:: J.A.N.G.A.N ragu untuk berhenti makan dan jangan menunggu perut anda kekenyangan .

Article From : Mingguan wanita MEI 05

No comments: