K.E.B.A.I.K.A.N Ais


Pagi tadi sebelum pergi Office sempat terbaca satu article mengenai
:: Kebaikan Air sejuk/ ais batu::

Fakta dalam article tu adalah daripada Dr. Norhissam Mustafa
Ni la pic beliau..tak brape clear coz snap pic kat majalah gune handfone je ...


Selalau kita dengar yang banyaknya keburukan ais..orang cakap boleh gemuk la..x elok la..demam la..selsema la...kan? yang ni mawar la yang selalu dengar ....
blogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.com
So ari ni nak Share info ni ..




Kebaikan Ais atau Air sejuk

" Zat di dalam ais tidak akan mampu dihasilkan oleh mana-mana saintis
mahupun manusia"


:: F.A.K.T.A.K.E.L.E.B.I.H.A.N.A.I.S ::


:: Membiasakan diri mengunyah ais akan meningkatkan kecerdasan fikiran dan kepantasan pergerakan.

:: Air Sejuk yang hening dapat menolong pesakit insomnia yang sukar
tidur agar dapat kembali tidur seperti biasa..

:: Orang yang tidur dalam udara yang sejuk dan berselimut untuk
memanaskan tubuhnya adalah kombinasi yang baik untuk menjaga kesihatan secara menyeluruh dalam jangka masa pendek apatah lagi jangka panjang.

:: Ais atau air sejuk dapat mengembalikan memori atau sifat pelupa
yang keterlaluan. kalau rase diri tu macam cepat lupe cube la kunyah kiub ais..

:: Benarkan anak anda mengunyah ais kerana ini akan menguatkan giginya dan benarkan anak anda memakan ais krim secara perlahan-lahan danberterusan sehingga batuknya hilang dalam masa beberapa jam kerana mengambil ubat batuk biasanya akan mengambil masa satu minggu untuk melegakan batuk secara total.. Tak sangka ais ni elok untuk batuk ??

:: Ais amat diperlukan oleh mana-mana atlit sukan dalam kecederaan
yang tidak disangka-sangkakan.

:: Air sejuk atau ais kini dijadikan bahan perencat kepada kecederaan
yang akut seperti demam panas yang biasanya dihidapi oleh bayi yang
mempunyai potensi menghidapi sawan...sawan sangat bahaya..boleh buat cacat seumur hidup ..takotnya.

:: Air sejuk adalah terapi yang amat popular sebagai penguat tulang
yang telah patah dengan syarat ia dibalut dengan kain hitam.

:: Air sejuk dalam rahsia cuka adalah sangat baik untuk menguatkan
tulang yang patah kerana ia dapat menyembuhkan tulang dengan lebih
cepat.

. Air suam dengan rahsia cuka yang diminum akan melemahkan dan
mengecutkan sistem aliran darah yang menjadi penyebab utama terjadinya lumpuh.

:: Air sejuk secara psikologinya amat ditakuti oleh pesakit yang
mengalami gangguan jin atau dikuasai oleh unsur-unsur spiritual yang
jahat...klau macam tu orang yang kena histeria eloklah dimandikan dengan ais batu ..hihihi
blogger-emoticon.blogspot.com


:: Air sejuk mempunyai nada bunyi dalam tekanan rendah yang amat
lembut lagi mengharmonikan.

:: Air sejuk akan menguatkan tulang bayi..eh..jangan pulak mandikan baby ngan ais..ni air paip biasa o.k la..sejuk dah air paip tu...klau gune ais nak biar biru budak tu ke ?..huh..

:: Air sejuk akan meningkatkan sistem imun yang luar biasa sebagai
tenaga pencegahan berbagai penyakit alahan dan jangkitan.

:: Air sejuk dalam rahsia ais memegang rahsia kepadatan molekut
kristal yang paling keras iaitu intan..

wowblogger-emoticon.blogspot.com

. Air sejuk adalah kuasa penyerap yang a
mat sesuai dijadikan sistem
penghantaran tenaga yang paling cekap sehingga ke dasar sel yang jauh
dan menyeluruh.

:: Air sejuk mempunyai daya rangsangan yang boleh mengembalikan
semangat orang yang telah hilang inga
tan seperti pengsan, gila dan koma kembali sedar. boleh ke letak bunjut ais kat dahi orang yang koma??..musykil ni .. hak..hak..
blogger-emoticon.blogspot.com


:: Mandi air sejuk akan menguatkan tulang. Tulang yang berlebihan urik
asid akan meningkatkan suhu tulang dan melemahkan struktur tulang.

:: Air sejuk lebih peka kepada gelo
mbang frekuensi rendah yang
dirakamkan melalui niat dalam amalan berwud
uk.

:: Air sejuk sesuai dijadikan air penawar kepada orang yang ingin
merakamkan bunyi dalaman yang disertai dengan rasa kasih sayang dan
keikhlasan.

:: Air kelapa muda bersifat seju
k amat baik untuk kesihatan kerana ia
amat berkesan untuk meneutralkan kesan keracunan dan keasidan yang
berlebihan dalam aliran darah. Tubuh secara semulajadinya bersifat panas dan ia memerlukan pasangan yang bersifat sejuk...ade jugak dengar ni sblom ni ...Petua orang tua-tua ..

:: Oksigen dan hidrogen bersifat panas dan ia menguasai bahagian
perut. Adalah menjadi suatu kesalahan memulakan amalan pemakanan di
waktu pagi dengan unsu
r-unsur yang panas. Minumlah seteguk air sejuk di awal pagi kerana ia menguatkan perut.

Petikan dari Majalah An-Nur - Dr.Nohissam Mustafa




6 comments:

Khairil Ikhwan said...

wah ..info sgt berguna..beguna gak ais sejuk or ais batu nie ek..selalu orang kate kurang kan minum ais batu..tapi ada zat zat upernyer..wah..pasnie boleh bidas balik ....hahaha

mawar_berduri said...

haah..btol tu ... saya pun selalu dengar yang buru-buruk je tentang ais batu ni ...

Ahmad Suhazli said...

hmm..x tau la pulak banyak khasiatnya.besh la info ni

mawar_berduri said...

tu la..ramai jugak antara kita yang tak tau info ni .... :) Sharing is caring :)

Dari Ima Lee said...

haha .. tak suka sungguh bila orang larang saya minum air ais. malas nak layan orang2 tersebut.. :) thanks for this article

Nana said...

nana suke !!!! info yg sgt best,, slame ni nana g mane2 ramai tegor x baik tuk bdn,, tp ade gak kebaikan nye kan,,, nana ni,,, suke kuyah air batu,,, pas mkn x penah minum,, dapat kuyah ais pun dah cukup,,, tq 4 info ni,,,