D.E.T.O.K.S.I.F.I.K.A.S.I

Detoksifikasi adalah proses penyingkiran himpunan toksid yang terkumpul di dalam tubuh badan terutamanya di hati, kolon, ginjal, darah dan sistem limfotik.
:: MENGAPA PERLU DETOKSIFIKASI?

Tubuh manusia secara fitrahnya mempunyai kekuatan dalaman yang mampu mengawal kesihatan diri, tetapi mekanisme ini tidak akan berfungsi apabila tubuh anda telah dilonggokkan dengan terlalu banyak himpunan toksid. Keadaan menjadi semakin serius apabila toksid ini tidak dapat dikeluarkan dengan sempurna dan badan juga tidak mendapat zat nutrien yang secukupnya (40 jenis nutrien).


:: Kehadiran toksid inilah yang menyebabkan gejala seperti:
:: mudah letih ::
:: mengantuk ::
:: sembelit ::
:: darah tinggi ::
:: gula dalam darah ::
:: serangan jantung ::
:: sakit-sakit sendi ::
:: kegemuruhan ::
:: kebimbangan::
:: cepat marah ::
:: kegagalan buah pinggang ::

:: F.A.K.T.O.R pemakanan

Makanan siap-proses (segera) dipenuhi dengan kimia merbahaya seperti bahan awet, pewarna, perasa tiruan dll.

:: F.A.K.T.O.R pencemaran

Udara beracun akibat pencemaran asap daripada kilang-kilang, kenderaan, sementara air dicemari melalui pembuangan sisa toksid dan sebagainya.

:: H.A.S.I.L pertanian yang beracun

Penggunaan racun rumpai, racun serangga dan baja kimia.
:: G.A.Y.A hidup

diet yang tidak seimbang dan teratur
merokok, minum minuman keras
pengambilan ubat yang mengandungi dadah
tidak beriadah

:: K.E.S.A.N keracunan

sistem imuniti merosot
bertambahnya penyakit pada usia muda
kadar kesuburan yang rendah dengan kerosakan sperma
kemerosotan IQ dan berlakunya tekanan mental
penyakit yang ada tidak upaya disembuhkan



DETOKS air Putih dan Jus
Detoks jenis ini (minum air putih) dikenali sebagai water fasting. amalannya perlu dilakukan di bawah pengawasan pakar. Sebaiknya dilakukan oleh orang yang tidak mempunyai masalah kesihatan.
Menurut kajian, tubuh mapu melakukan water fasting jika setelah 3-4 hari melakukannya tiada sebarang kesan sampingan kepada anda. Namun, Jika anda mengalami masalah seperti pening dan sakit kepala, letih dan tidak bermaya, anda dinasihatkan agar berbuka puasa!!! ( jangan teruskan jugak...karang masuk ICU aku tak tau o.k)


:: D.E.T.O.K.S JUS

Detoks jus juga dikenali sebagai jus fasting.sebenarnya, melakukan detoks ini bergantung kepada keadaan kesihatan anda. Puasa boleh dilakukan dalam masa 2 jam sama ada sebulan sekali atau seminggu sekali sehingga mencapai 14 hari. Setelah biasa, anda disarankan melakukan detoks sebanyak 10 peratus sebulan, iaitu 3 hari sahaja dalam sebulan.
bagi yang melakukan Slow Detoks, pengambilan Herba dapat membantu, tetapi perlu diingat bahawa ia boleh diamalkan dalam jangka waktu tertentu sahaja. Walaupun anda mengambil herba-herba untuk detoks, tetapi anda masih mengamalkan diet yang tidak sihat, ia juga tidak akan membantu. Pengambilan Suplemen herba atau vitamin C untuk jangka masa panjang juga tidak boleh dikatakan detoks.

No comments: