T.I.P.S hilangkan stress


Bismillah ...
Tahukah aNda salah satu peNyebab pertambahaN berat badaN ialah

STRESS

blogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.com

..kadaNg2 bila stress Ni macam2 beNda boleh berlaku..
ada yaNg ilaNgkaN stress deNgaN
berhibur
makaN
maiN game
karaoke
bercuti/makaN aNgiN
yg baNyak duit bley la
wiNdow shoppiNg

tapi adakah cara Ni berkesaN? Ni Nak share tips Nak hilaNgkaN stress
aku stress Ni

SeNtiasa berwuduk
seNtiasa bersih tuhaN suke

baNyakkaN baca al-QuraN
ayat2 al-Quran mampu teNaNgkaN kita

baNyakkaN solat suNat
solat meNdekatkaN kita pada peNcipta

berdoa kpd allah s.w.t
Doa taNda kita tidak somboNg deNgan tuhaN

bersaNgka baik deNgaN Allah s.w.t
Allah maha meNdeNgar dan meNgasihi

kegiataN luar sprt : sukaN
riadah..lupakaN masalah

amalaN diaet yaNg kuat/berdispliN
takde la makaN merapu bile teNsioN

meNangis sepuas hati
bolEh melegakaN ..daN rase hilaNg separuh masalah walaupuN hakikatNya
masalah tu tetap ada.

Hargai diri
Menghargai diri dan kebolehaN kita..yakiN pada diri
biar la oraNg lain tak hargai daN yakiN pada kita yaNg peNtiNg kita yakiN pada diri seNdiri

cintai diri
Cintai diri..sayaNg diri jaNgaN biarkaN diri kita derita daN seNgsara.

membaNtu daN mengambil iktibar atas kesusahaN oraNg laiN
membaca puN o.k...yaNg peNtiNg ade keiNsafaN..bukaN kita je yaNg susah..malaNg dalam duNia Ni..ade oraNg laiN yg lebih meNderita

muhasabah diri
kadaNg2 kita lupe ape yaNg kita buat..sbb tu kita lupE ape salah silap kita

lastly

Bersedekah
berkoNgsi sedikit rezeki kita deNgaN oraNg yaNg lebih memerlukaN, kita akaN rasa gembira bila oraNg laiN gembira atas baNtuaN kita yaNg tak seberapa.
...sedekah la kat aku...klik la nuffnang aku tu ...
blogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.com

ahax
sempat lagi tu..huhu

....semoga tips Ni berguNa pada kita semua....

blogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.com





10 comments:

CINTAMANISZ Lite said...

hmm...kalo stress..jgn lupa..tu semua adalah dugaan hidup. Kalo nak kurangkan stress...lakukan segala perkara dan lalui segala perkara ngan ikhlas...

mamai said...

pakcik tak ada nuffnang nak sedekah la

Cik_Nomi said...

tahnks.. reminder yang cukup kene pada masenye.. hu

oRyen said...

bagus gak awk punya tips ni :D thanz


*sowi lama xjengah coz bz ar b4 ni :D

jebat_durhaka said...

mawar kalu nak ilangkan stress cube berbual ngan orang yang pandai buat lawak kerana secara tak langsung kita akan lupakan tekanan yang dihadapi bile kita ketawa...

mawar_berduri said...

K.alona : terima kasih ye nasihat akk tu akan ku ingat slalu :)

mawar_berduri said...

pak cik tak de nuffnang pun bley sedekah ..hihi ..klik je kat ads sy tu .. :) kira sedekah kat sy la tu .. 25 sen pun alhamdulillah :P

mawar_berduri said...

Cik Nomi : hihi... Sharing is caring :)

mawar_berduri said...

Oryen : hihi .. tak pe .. yg baik kite kongsi same2... bz ye? cian dier .... its o.k :)

mawar_berduri said...

Bro Jebat : bagus tips tu ..btol jugak ...klau dapat happy2 gelak2 bley ilangkan stress ... :)