Anorexia dan Bulimia Nervosa


Kedua-dua nya merupakan masalah kecelaruan pemakanan..






Anorexia nervosa
Penghidap anoreksia nervosa lazimnya memilih untuk terus berlapar dan enggan mengekalkan berat badan unggul kerana berpendapat mereka masih gemuk.

Bulimia nervosa

Penghidap bulimia pula sering mengamalkan tabiat pemakanan yang tidak sihat seperti makan terlalu banyak pada satu-satu waktu dan diikuti dengan usaha untuk membuangkan apa yang telah dimakan sama ada dengan memuntahkan semula atau menggunakan ubat-ubat bagi membuang makanan dengan kadar cepat. Penghidap bulimia boleh mengalami berat badan yang berubah-ubah tetapi tidaklah sampai ke tahap kemerosotan berat badan yang ketara seperti yang dialami oleh penghidap anoreksia.


Kesan dan Akibat

Anorexia nervosa

Boleh menyebabkan kematian akibat kelaparan atau cubaan membunuh diri. Dianggarkan 1 dari 10 orang meninggal dunia akibat penyakit ini. Akibat-akibat lain termasuklah gangguan degupan jantung, rembesan hormon terjejas, gangguan kitaran haid, kemandulan, tulang rapuh, ketidakseimbangan bahan galian dalam badan dan gangguan pada sistem saraf.

Bulimia nervosa

Mengakibatkan kerosakan pada gigi dan gusi akibat kesan asid perut dalam bahan yang dimuntahkan. Dehidrasi badan dan penurunan paras kalium akibat kerap muntah boleh menyebabkan gangguan degupan jantung selain dari badan menjadi tidak bermaya. Pembuangan bahan-bahan dari usus secara kerap akan menyebabkan keradangan pada dinding saluran pemakanan, dan juga sembelit.






4 comments:

Unknown said...

Ha..ha boleh bikin sup tulang.

Unknown said...

takotnye effect Bulimia...:(

Anonymous said...

ini saja kah yang berkaitan dengan penyakit ni? bagaimana dengan cara untuk mengatasi masalah ni.. tolong saya puan or tuan .. nak buat pembentangan pasal tajuk ni.

Milagros Export said...

Hello Blog admin,Thank you for this great opportunity to write on your blog regarding a wonderful deed of a traditional healer called Dr Itua which helped me cure my myeloma cancer and diabetes,Arthritis, At the same time I was devastated from living a helpless life until I came across Dr Itua herbal center.Dr Itua is a traditional herbal doctor who reside in africa and he have so many knowledge about natural root and herbs to cure all kind of disease and infections, Dr Itua has really been so good to me and my family in time of herbal remedies so I will advise anyone here with health challenge to contact Dr Itua for help to get healed from all kind of diseases.Contact Dr Itua herbal center on:
drituaherbalcenter@gmail.com / https://drituaherbalcenter.com